Vilkår for app
Vilkår for bruk av Fosenkraft Energi sine apptjenester
Introduksjon
Disse vilkårene regulerer bruk av Fosenkraft Energi sine tjenester, herunder nettside (Fosenkraft Energi.no) og strømapp (omtalt som «App»). Vi oppfordrer deg til å lese vilkårene og personvernerklæringen.
Vilkårene gjelder mellom Fosenkraft Energi AS
Organisasjonsnummer: 883 152 212
Postadresse: Emil Schanches gate 10, 7160 Bjugn
og den som bruker Fosenkraft Energi AS sine tjenester.
Alle referanser til «Fosenkraft Energi», «vi» og «oss» i det følgende refererer til Fosenkraft Energi AS.
Ved å ta i bruk Fosenkraft Energi sine tjenester aksepterer du vilkårene, samt bekrefter at du er kjent med Fosenkraft Energi sin behandling av personopplysninger som beskrevet i personvernerklæringen. Du bekrefter også at du er kjent med at Fosenkraft Energi vil rette markedsføringshenvendelser til deg basert på din bruk av Appen og nettsiden som beskrevet i punktet «Elektronisk kommunikasjon og markedsføring».
1.0 Endring av avtalevilkårene
Disse vilkårene vil oppdateres ved behov og kan når som helst endres av Fosenkraft Energi. Ved endringer i vilkårene som påvirker deg som kunde på en negativ måte eller i annen vesentlig grad, vil vi alltid varsle deg med minimum 14 dagers varsel via Appen, e-post eller SMS. Dersom du ikke aksepterer endringene, kan du si opp avtalen med oss før endringen trer i kraft.
2.0 Generelt om App
Appen til Fosenkraft Energi består av tjenester og funksjonalitet som skal gi deg oversikt og kontroll over dine strømutgifter samt hjelpemidler til å redusere disse.
2.1 Fosenkraft Energi-appen
Fosenkraft Energi-appen er en app som gir deg tilgang til strømpriser og strømkostnader. Visse deler av funksjonaliteten er avhengig av at du er strømkunde hos Fosenkraft Energi, og at du abonnerer på appen. Appen er tilgjengelig via Google Play og App Store og er tilpasset iOS- og Android-telefoner. Dersom det er aktuelt, vil Fosenkraft Energi vise et estimat på hva man vil få i strømstøtte. Basert på informasjon som brukere gir, lager Fosenkraft Energi- appen personaliserte tjenester som bidrar til at du får større oversikt og kontroll over innhold som er relatert til strøm. Sentralt i appens innhold er informasjon og tips som skal gjøre brukeren i bedre stand til å forstå strøm, og ta grep for å spare penger. Appen kan også tilby kjøp av tjenester eller produkter relatert til strøm, Elektronikk eller miljø.
2.2 Endring av innhold i App
Vår App er under kontinuerlig utvikling og vi kan endre det digitale innholdet i Appen, samt hvilken funksjonalitet som krever et gyldig abonnement. Endringer i utforming av Appens utseende og brukergrensesnitt, samt hvilken funksjonalitet som krever et gyldig abonnement gjør vi uten varsel. Du vil også få løpende tilgang til eventuelle sikkerhetsoppdateringer. Slike endringer skjer uten ekstra kostnader for deg. Dersom en endring medfører at den digitale ytelsen i appen forringes i vesentlig grad, vil vi varsle deg på en klar og tydelig måte, for eksempel gjennom varsling i Appen, på e-post eller SMS. Dersom endringen påvirker innholdet i Appen på en negativ måte som ikke er uvesentlig, og vi ikke kan garantere for at ytelsen forblir den samme, kan du heve avtalen. Dette følger av digitalytelsesloven § 42.
2.3 Autentisering og beskyttelsestiltak
I Appen får du tilgang til personlig informasjon om ditt kundeforhold hos Fosenkraft Energi. Fosenkraft Energi vil derfor be deg legitimere deg med de autentiseringsløsningene Fosenkraft Energi til enhver tid benytter. Dette krever vi for å være sikre på at det er rett person som benytter Appen. I vår App beskytter vi innholdet gjennom:
- Innebygget sikkerhet i enheten
- Kryptering av data under transport Autentisering av bruker med anerkjent autentiseringsløsning (eksempelvis BankID, e-post + passord eller Apple ID)
2.4 Familiedeling
Appen gir deg mulighet til å dele tilgang til dine strømmålere med andre personer (f.eks. familiemedlemmer). Når du gir slik tilgang, deles enkelte personopplysninger om deg med disse personene. Informasjonen som deles inkluderer blant annet:
- Ditt navn
- E-postadresse
- Telefonnummer
- Målernummer/målepunkt-ID
- Målepunktsadresse
- Detaljert oversikt over strømforbruk
- Strøm- og nettleiefakturaer
- Tilgang til tredjepartstjenester, eksempelvis elbillading.
Det er ditt ansvar å sikre at kun personer du ønsker skal ha tilgang får det. Du kan til enhver tid trekke tilbake tilgangen i Appen. Behandlingen av dine personopplysninger i denne sammenheng er basert på ditt uttrykkelige samtykke, jf. personvernforordningen (GDPR) artikkel 6 nr. 1 bokstav a.
2.5 Smart elbillading
Dersom du kobler til smart elbillading via vår App, vil du få tilgang til funksjonalitet levert av en tredjepart, som muliggjør automatisert styring og optimalisering av lading basert på strømpris, effekt og miljøhensyn. For å kunne levere denne tjenesten, deles nødvendige personopplysninger mellom Fosenkraft Energi, en tredjepart og deg som sluttbruker. Dette inkluderer blant annet:
- Ditt navn
- E-postadresse
- Telefonnummer
- Informasjon om din elbil (inkludert bilmodell, batteristatus, ladestatus og bilens posisjon hvis tilgjengelig)
- Tilkoblet ladepunkt og målepunkt-ID
- Ditt strømforbruk knyttet til lading
Tjenesten er valgfri, og behandlingen av personopplysninger skjer kun dersom du eksplisitt aktiverer funksjonaliteten i Appen. Behandlingen er basert på ditt samtykke i henhold til GDPR artikkel 6 nr. 1 bokstav a. Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke og fjerne tilgangen til smart elbillading via Appens innstillinger.
3.0 Vurdering av tjenester
Vi forbeholder oss retten til å kunne kontakte deg med formål om å forbedre tjenesten eller etterspørre tilbakemeldinger. For mer informasjon om vårt grunnlag for å lagre dine personopplysninger, se personvernerklæringen https://fosenenergi.no/personvern
4.0 Analyser og beregninger
4.1 Analyser, beregninger og estimater
Vi legger stor vekt på nøyaktighet i våre beregninger og tilstreber å gi våre kunder korrekte og pålitelige estimater (av eksempelvis kostnader, besparelser, forbruk ol.). Det kan imidlertid oppstå feil eller unøyaktigheter i beregningene. Kunden aksepterer at selskapet ikke kan holdes ansvarlig for noen direkte, indirekte, tilfeldige, spesielle eller konsekvensmessige skader som oppstår som følge av feilaktige besparelsesberegninger. Kunden oppfordres til selv å vurdere og bekrefte nøyaktigheten av beregningene før de tar beslutninger basert på dem.
4.2 Markedsplass
Som kunde hos Fosenkraft Energi får du tilgang til utvalgte tilbud på produkter og tjenester fra utvalgte partnere (heretter «tredjepart»). Dersom du velger å benytte deg av et tilbud fra en tredjepart, inngår du alltid et kundeforhold med den aktuelle tredjeparten. Fosenkraft Energi er ikke part i eventuelle avtaler som inngås mellom deg og en tredjepart som du har kommet i kontakt med ved å bruke våre tjenester, og vi kan ikke holdes ansvarlig for kontraktsbrudd, tap, skader eller lignende som måtte oppstå i forbindelse med tjenester du kjøper fra tredjeparter.
5.0 Angrerett ved bestilling
Ved abonnering på Fosenkraft Energi sine tjenester har du ikke angrerett. Dette følger av angrerettloven § 22 bokstav n) hvor det står at angrerett ikke gjelder for levering av digitalt innhold, når leveringen er begynt med ditt forhåndssamtykke og du har erkjent at angreretten har gått tapt. Ved bestilling av tilgang til vår App får du tilgang til det digitale innholdet i Appen umiddelbart. Før du får tilgang vil vi kreve samtykke fra deg, hvor du også erkjenner at angreretten er bortfalt. Dette innebærer at du ikke har normal angrerett, som vanligvis er på 14 dagers regnet fra dagen etter bestilling. Når du får tilgang til vår App har du samtykket til at du får tilgang til digitalt innhold umiddelbart og dermed bedt oss uttrykkelig om oppstart av leveransen før utløpet av angrefristen. Du må derfor også betale for tjenesten fra den dagen du får tilgang til Appen.
6.0 Pris og betalingsbestemmelser
Oppgitt pris inneholder den samlede prisen for Appen inkludert merverdiavgift og andre avgifter. Fosenkraft Energi opererer med løpende abonnement for appen, forskjellige prismodeller på strøm og avbetalingsløsninger. Dersom du har fått mulighet til å benytte deg av Appen i en gratis prøveperiode med tilgang til vårt eksklusive innhold, vil tilgangen være gratis i denne prøveperioden. Etter at prøveperioden er over, vil du automatisk bli oppgradert til en løpende betalt plan på månedlig basis. Alle våre abonnementer er fleksible, noe som betyr at du kan starte og avslutte abonnementene dine når du vil, (ved avbetalingsprodukter gjelder egne vilkår). Appen betales gjennom strømregningen, på etterskuddsbasis. Dersom du ikke har betalt i henhold til avtalt pris og forfallsdato for Appen, forbeholder vi oss retten til å sperre tilgangen frem til betaling er mottatt. Dette gjelder likevel ikke dersom annet følger av ufravikelig lovgivning.
7.0 Varighet og oppsigelse
Når du abonnerer på vår App, er abonnementet løpende. Du vil ha tilgang til eksklusivt innhold så lenge du har et aktivt abonnement. Du kan si opp abonnementet når som helst og gå tilbake til gratisversjonen med begrenset funksjonalitet. Du kan avslutte abonnementet på appen i appen eller ved å kontakte kundeservice. Når du har kansellert abonnementet ditt, vil abonnementet ditt være aktivt ut inneværende kalendermåned. Dersom du flytter vil appabonnementet avsluttes samtidig som opphør av strømavtalen.
8.0 Immaterielle rettigheter
Fosenkraft Energi eller samarbeidspartnere av Fosenkraft Energi eier alle rettighetene til Appen. Dette inkluderer, men er ikke begrenset til, konseptet, designet, varemerkene, know-how, forretningshemmeligheter, opphavsrett og øvrige immaterielle rettigheter.
9.0 Bruksrett og lovlig bruk
Når du benytter Fosenkraft Energi sin App får du en ikke-eksklusiv bruksrett til Appen, begrenset til de funksjonene som er gjort tilgjengelige for brukere til enhver tid. Bruksretten gir ikke rett til å modifisere, reprodusere, kopierer eller etterligne programvaren eller øvrige deler av tjenesten. Det er kun tillatt å benytte Appen for de formålene som er beskrevet i disse vilkårene. Det er ikke tillatt å utnytte Appen kommersielt uten skriftlig forhåndsgodkjenning fra oss. Det er ikke lov å benytte Appen på en måte som kan være skadelig for oss eller andre brukere.
10.0 Elektronisk kommunikasjon og markedsføring
Ved aksept av disse vilkårene godkjenner du at vi kan kommunisere med deg vedrørende bruk av Appen elektronisk, det være seg via varslinger i app, e-post eller SMS, så lenge appen er tatt i bruk, eller man har godtatt slik kommunikasjon. Fosenkraft Energi ønsker å tilpasse relevant markedsføring til deg basert på din bruk av vår App og opplysningene vi besitter om deg. Markedsføringen rettes til deg via vår App, i sosiale medier eller gjennom annonsering på nett. Du vil kunne motta slik markedsføring når du benytter Appen. Markedsføringen vil gjelde for eksempel ny funksjonalitet, funksjonalitet vi anbefaler for deg, tilbud fra våre partnere, våre andre tjenester eller lignende. For at vi skal bedrive markedsrettet kommunikasjon via e-post eller via andre kanaler der vi benytter personlig identifiserbar informasjon om deg vil vi innhente et særskilt samtykke til dette.
11.0 Partenes ansvar og plikter
Fosenkraft Energi påtar seg ansvar for å levere Appen som beskrevet i disse vilkårene, og i tråd med eventuell ufravikelig lovgivning. Det tas likevel ikke ansvar for forhold utenfor vår kontroll slik som forhold som skyldes våre underleverandører eller force majeure. Force majeure kan være, men er ikke begrenset til krigsutbrudd, terror, streiker, lockout og naturkatastrofer. Du har selv ansvar for å holde dine personopplysninger oppdaterte. Du har også ansvar for at adressen du oppgir eller tilknytter kontoen din tilhører deg selv, eller at du har myndighet/tillatelse til å få innsikt i slike opplysninger om andre. Det er også ditt ansvar å kun gi App-tilgang til personer du ønsker at skal ha innsikt i detaljer om dine strømmålere osv. Du oppfordres til å oppbevare innloggingsdetaljer på en trygg måte og ikke dele opplysninger med uvedkommende.
12.0 Feil og mangler
Hvis det foreligger en mangel ved vår App, og dette ikke skyldes forhold på din side (for eksempel manglende nettverkstilgang eller manglende oppdatering av appen) vil du ha rett til å holde tilbake et beløp som står i forhold til mangelen. I tillegg kan du be oss om å rette forholdet eller be om prisavslag. I enkelte tilfeller vil du også ha rett til å heve avtalen eller kreve erstatning. Ved reklamasjon eller klage vil vi vurdere klagen og behandle den i tråd med reglene i digitalytelsesloven.
12.1 Fremgangsmåte for reklamasjoner og klage
Dersom du ønsker å klage eller reklamere på en av våre tjenester, kan du ta kontakt med oss via kundesupport i appen. Vi vil orientere deg om videre håndtering av klagen. For klager som ikke løses i dialog med oss an du ta kontakt med Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23400600 eller www.forbrukertilsynet.no. Du har også rett til å klage på tjenestene ved å bruke «European Online Dispute Resolution Platform». Mer informasjon finnes her: https://www.forbrukereuropa.no/. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.
12.2 Erstatning og erstatningsbegrensning
Dersom du har betalt for Appen, kan du kreve erstatning som følge av at vi misligholder våre forpliktelser etter disse vilkårene (kontraktsbrudd), eller som følge av at Appen har en mangel og dette ikke skyldes deg, eller forhold på din side. Før du kan kreve erstatning, vil vi som regel ha rett til å tilby retting av mangelen. Tilsvarende kan vi kreve erstatning fra deg, dersom du har påført oss tap gjennom å bryte disse vilkårene. Erstatningen kan kreves i tråd med digitalytelsesloven § 48. Dette innebærer blant annet at det kun kan kreves erstatning for tap som med rimelighet kunne ha vært forutsett som en mulig følge av kontraktsbruddet. Så langt det er rimelig skal Fosenkraft Energi sitt samlede erstatningsansvar i avtaleperioden uansett begrenses til vederlaget du har betalt oss for tilgang til den aktuelle tjenesten i løpet av en 6 måneders periode.
13.0 Brudd på vilkårene
Vi forbeholder oss retten til å kreve erstattet økonomisk tap som følge av ditt brudd på disse vilkårene eller annen ulovlig bruk av vår App i tråd med punkt 1.12. Ved brudd på vilkårene kan vi også stenge din tilgang til Appen, midlertidig eller permanent.
13.1 Overdragelse og personlig abonnement
Rettighetene og pliktene som følger av disse vilkårene kan overføres fra Fosenkraft Energi til et annet selskap, for eksempel i forbindelse med et oppkjøp, omorganisering, fusjon eller fisjon. Du kan ikke overføre dine rettigheter eller plikter til andre uten skriftlig godkjenning fra oss. Abonnementet på vår App er knyttet til et strømabonnement og kan kun flyttes i forbindelse med at strømabonnentet også flyttes til samme person.
13.2 Lovvalg og verneting
Disse vilkårene reguleres av norsk rett. Eventuelle konflikter skal først søkes løst gjennom forhandlinger. Om partene ikke oppnår enighet om en løsning gjennom forhandlinger, skal tvisten løses ved de ordinære domstoler med Trøndelag tingrett som avtalt verneting. Dersom du er en forbruker kan du imidlertid velge ditt hjemting som verneting.